LEEF JE IN MET LUCERNA!

Niet lang meer of de leerlingen uit de basisscholen van Houthalen-Helchteren, Genk en omgeving staan voor de keuze: welke secundaire school kiezen we in september het best om ons voor te bereiden op later? Daarom richt het Lucernacollege van Houthalen jaarlijks enkele boeiende inleefdagen in. In totaal 222 leerlingen uit de volgende basisscholen namen hieraan deel: Vrije Basisschool Meulenberg, De Lakerberg, ’t Centrum, Lucerna en De Mozaïek (Euroschool). Het werd niet zomaar een routineus nummertje. Ze kregen heuse proeflessen van de vakleerkrachten. Voor Lichamelijke opvoeding mochten ze een parcours afleggen met hindernissen, als het leven zelf. Bij robotica konden ze aan de slag met het programmeren van een robot en Legobouwsets, informatie over de onderdelen en… coderen maar. Natuurwetenschappen voorzag een spannend proefje met droogijs, microscopie en wandelende takken, bestudeerd aan de hand van hoekenwerk. In de les Engels speelden ze een fijne quiz rond taalkennis in verschillende categorieën. Bij Latijn checkten ze welke Latijnse woorden ze herkenden en  waarom ze zouden kiezen voor de richting. Er volgde ook een eerste vertaaloefening, alles gepresenteerd met een toffe Prezi. Verder maakten de leerlingen kennis met de school in de cinemazaal, waar ze uitleg kregen over de clubactiviteiten en de vier pijlers van het Lucernacollege: ‘Innovatie, Burgerschap, Talent en Mentoring’. In de eetzaal werd de inwendige leerling versterkt met cake, warme chocomelk en fruitsap. Elke bezoeker kreeg een promopack mee naar huis met een Lucernamap, schrijfgerief of armbandjes en de flyer voor de opendeurdag. De goedgevulde dag eindigde met een leuke groepsfoto. Tenslotte maakten ze kans op een van de vijf Lego Surprise Packs of boeken van Roald Dahl. Een onschuldige hand zal 10 leerlingen kiezen. De scholen worden daarna per mail verwittigd en de leerlingen per post. We danken de leerkrachten van Lucerna en de begeleidende meesters en juffen voor hun bereidwillige medewerking. Het lijkt er op dat de leerlingen zich niet alleen ingeleefd hebben, maar ook behoorlijk ‘uitgeleefd’.