Visie

LUCERNACOLLEGE HOUTHALEN

Succes is niet toevallig!

OVER LUCERNACOLLEGE

Het Lucernacollege is een vrije niet-confessionele school, erkend en gesubsidieerd door het Ministerie van Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.

Onze opdracht is leerlingen te begeleiden naar volwassenheid, waarbij we hen leren zelf keuzes te maken en zelfstandig hun weg te vinden in een snel veranderende wereld. We streven naar een
evenwichtige ontwikkeling, waarbij naast kennis ook vaardigheden, attitudes en een actieve deelname aan de maatschappij centraal staan.

Onderwijs is een krachtig instrument voor de vorming van proactieve burgers en het cultiveren van een kritische houding. De rol van de leerkracht is belangrijk, zowel in het leiden van het leerproces
als in het efficiënt vormgeven ervan.

De visie zoals hierboven weergegeven, krijgt zijn vorm in concrete doelstellingen. Deze doelstellingen vormen de pijlers van het pedagogisch project van het Lucernacollege.

DOELSTELLINGEN

Mentoring vormt de hoeksteen van ons onderwijsmodel. Leerkrachten fungeren als gidsen die niet alleen kennis overdragen, maar ook de individuele groei van leerlingen ondersteunen. We hechten waarde aan een nauwe samenwerking tussen school, ouders en leerlingen, waarbij respect, verantwoordelijkheid en gelijkwaardigheid centraal staan.

Naast kennisoverdracht zetten we in op het ontdekken en ontwikkelen van individuele talenten. Leerlingen worden aangemoedigd om hun interesses te verkennen en te ontwikkelen, ondersteund door verschillende activiteiten en programma’s. We streven naar een stimulerende leeromgeving waarin leerlingen niet alleen academisch, maar ook persoonlijk groeien en bloeien. We treden hiervoor ook buiten de schoolmuren en betrekken, waar kan, organisaties uit de buurt. Zo worden de leerlingen in contact gebracht met het vrijetijdsaanbod in de buurt.

Burgerzin wordt bevorderd door maatschappelijke betrokkenheid te integreren in het leerproces, waarbij leerlingen actief participeren in democratische principes en bewust worden gemaakt van de
consequenties van hun acties. We geloven in de kracht van het onderwijs als een instrument voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling.

VRAAG OF OPMERKING?

We beantwoorden graag uw vragen!

INSCHRIJVING

Stappen gedaan met hart, ziel, geest en kracht